2011. november 18., péntek

KitűNő - Bárdos Zita divatszakértővel beszélgettünk

Szerző: Lotte



Fotó: Hornyák Dániel
A nyáron volt egy különleges délutánom. Egy jeles alkalomra kerestem (kölcsön)ruhát, bebarangolva a belváros magyar divattervezőinek szalonjait. Bevallom feszengtem a dologtól, de nem bántam meg. Egy sajátos mikrokozmoszba pillanthattam bele: a szalonok tapintatossággal bélelt, egyedi stílusú közegében szebbnél-szebb ruhaköltemények és zavarbaejtő figyelem fogadott. Egy különleges világ, melyet legfeljebb divatbemutatók kifutóit (tévéből) nézve ismerünk. A barangolás során értő kalauzom Bárdos Zita volt, aki a divat szerelmeseként a magyar tervezők elkötelezett támogatója. KitűNő című rovatunkban vele beszélgettünk.

Kislánykorodban is nagy öltözködő voltál?
Imádtam öltözködni és jelmezekbe bújni! Sokat játszottam az unokatestvéreimmel és a barátaimmal színházasdit, a nagyszüleim és a rokonok padlásain fellelt titkos ládák mélyén lapuló ruhákból öltözködve.
A mindennapokban valójában a nagyapám volt az, akivel rendszeresen vásárolni jártunk, legkorábban ő formálta az ízlésemet. Ő is szeretett öltözködni és remek móka volt vele az üzleteket járni.

Mióta foglalkozol hivatásszerűen is a divattal?

Nagyjából hét éve, amikor az életem összefonódott pároméval, aki az Első Magyar Divattervezők Szövetségének elnöke, divat filmes szakember.

A szövetség 2006-ban jött létre civil kezdeményezésként. Mi a célja a szerveződésnek? 
Gyulai Mihály a magyarországi haute couture szakma nagyjaival összefogva a textil- és ruházati ipar, a hazai kreatív szektor jövőképének megformálásában való közreműködést és aktív koordinációt, valamint és a szakma legjobb, kézműves- hagyományainak a megőrzését és a magyar tervezők nemzetközi és hazai ismertségének támogatását tűzte ki fő feladatául. 
Manier

A Duna Televízióban Divathét címmel van műsorod. Mi a küldetése ennek a magazinnak?
A műsorunkban igyekszünk bemutatni a divat és a design terület újdonságait. Rendszeresen járunk hazai és ritkábban külföldi divatbemutatókra, kiállításokra, ahol designerekkel, tervezőkkel stylistokkal, a kreatív ipar neves és ma még kevéssé ismert tehetségeivel beszélgetünk. A kereskedelmi televízióktól eltérő módon a Divathét úgy próbál szórakoztatni, hogy közben érdekes és értékes dolgokról tájékoztat, és szinte észrevétlenül bővíti a nézők ismereteit. Reményeim szerint sikerül egy kicsit megismerteti a téma iránt érdeklődőket a régi, nemesi hagyományokkal és az új szokásokkal egyaránt. Szeretnénk megmutatni, hogy a divat hogyan épül be mindennapjainkba és az öltözködés- és viselet kultúra, valamint a tárgyi kultúránk hogyan alkot szerves egységet, miképpen élünk együtt a „divattal”. Az építészettől a lakberendezésig, a bútortervezéstől a pihenéshez, a szórakozáshoz szükséges használati tárgyakig minden, ami bennünket körülvesz, egyfajta stílust jelenít meg- akárcsak külső megjelenésünk, amely már összefüggésben áll az általunk választott és kialakított életmóddal ás értékrenddel is.

Manier
Milyenek a magyar tervezők?
Egészen elképesztő kreativitás és szakmai minőség jellemzi a magyar tervezők munkáit. Csak néhány nevet hadd emeljek ki, akiket szinte mindenki ismer, aki a szakma iránt érdeklődik. Talán nem tiszteletlenség, ha a "nagy generációként" jellemzem az alábbi tervezőket, akik még a könnyűipar szebb napjairól is személyes beszámolókkal tudnak szolgálni, hiszen pályájuk kezdetén nagy, mára már legendás cégeknél indult szakmai karrierjük. Ők  Makány Márta, Náray Tamás, Németh Anikó, S. Hegyi Lucia és Zoób Kati.
Az őket követő generáció tagjai már nemzetközi tanulmányokat folytattak és külföldön szakmai tapasztalatra is szert tettek. Közülük is említenék néhány ismert nevet: Benes Anita, Konsánszky Dóra , Léber Barbara és Tóth Bori. Az új generáció tagjai pedig már könnyedén szervezik és élik mindennapjaikat a hazai és nemzetközi divatesemények között, építik márkájuk itthoni és nemzetközi karrierjét: Sándor Szandra a Nanushka, Füzes Eszter, Godena-Juhász Attila, Tóth András a USE, a  Je Suis Bell márka két tervezője, Dévényi Dalma és Kiss Tibor, valamint Abodi Dóra  és Mojzes Dóra.

Ki most a kedvenced?
Személyes kedvenceim vannak, de olyan sok tehetség van, hogy nem szeretnék kiemelni egyet. Minden korosztálynak bátran ajánlom a nemzetközi szintű magyar tervezők kiváló minőségű darabjait, legyen szó most feltűnt fiatal pályakezdő, vagy már pályán lévő designerekről egyaránt. Azonban a vásárlásnál mindig az önismeret legyen a meghatározó: mindenkinek pontosan éreznie kell, hogy a külseje összhangban van-e a belső világával. Tudomásul kell vennünk, hogy választásink egyben üzenetek is a világ számára: éppen hol tartunk, és hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. Az öltözékünk sok mindent elárul rólunk. Ezért személyes stílus megtalálásához, ha megerősítésre vágyunk, vagy éppen elbizonytalanodunk, érdemes időnként szakértői segítséget igénybe venni.

Tóth Bori
Hol állunk a nemzetközi divat mezőnyében? Budapest labdába tud rúgni a divat fővárosai: Párizs, Milánó, London, Tokió és New York mellett?
Egy évszázada a pesti divat még meghatározó volt Európa-szerte. Mára azonban a magyar divattervezőknek nagy lépéselőnyt kell leküzdeni, hogy utolérjék a nemzetközi divat élmezőnyét. A kreatív, innovatív ötletektől telt és nem utolsó sorban gazdag és hosszú évtizedekre visszanyúló kiváló ipar- és képzőművészeti képzésben részesült magyar alkotó elit abszolút világszínvonalú. A nehézség abból adódik, hogy nálunk még nem forrott ki az a támogatási rendszer, ami a gerincét képezheti a magyar divat nemzetközi diadalmenetének. A divat fővárosaiban a kreatív ipart államilag támogatják több mint fél évszázada, többnyire centralizált és minden esetben profitorientált rendszerben. Nálunk a rendszerváltás óta csupán húsz év telt el, ami az előbbiek tekintetében rövid idő. De gyorsan zajlanak az események és hála a kitartó és fáradhatatlan divat szerelmeseknek, egyre közelebb a pillanat, amikor újra „A pesti divatról” fognak beszélni Párizsban…
Tóth Bori

A nagy márkák mellett hogy állunk a magunkfajta, szerényebb anyagi lehetőségűeknek is szóló magyar ruhakészítőkkel? Létezik még egyáltalán magyar ruhaipar?
A szakmai összefogásra talán sosem volt még akkora szükség, mint most. Ahhoz, hogy a hazai textil- és ruházati ipar és a divat szektor versenyképes legyen és meg tudjon felelni a kor kihívásainak, együttműködésre és hosszú távú stratégiai tervezésre van szükség. Ennek megteremtésében való közreműködésre vállalkozott az Első Magyar Divattervezők Szövetsége is. Bízunk benne, hogy az ágazatért felelős döntéshozó kormányzati szereplők is támogatják és felismerik ennek az ügynek a nemzetgazdasági jelentőségét, hiszen ezek az iparágak erősen beágyazottak a gazdaságba, és közvetlenül vagy közvetetten számos más ágazatot is érint e szektorok jövőjének alakulása.
A könnyűipari rengeteg embernek biztosíthat munkát a jövőben, különösen olyan területeken, amelyek jelenleg szociális, vagy földrajzi okok miatt nehezebb helyzetben vannak. Ezért úgy ítéljük meg, hogy az ágazat megerősödése mind a foglalkoztatásra, mind a vásárlóerőre pozitív hatással lenne.  A magas hozzáadott értéket képviselő minőségi ruházati termékek megfelelő marketinggel támogatva külföldön is piacképesek. Amennyiben sikerül a magyar kreatív iparnak, a divat- és design ágazatnak egy egyedi, különleges arculatot kialakítani, hazánk ismét „kelet Párizsává” válhat, ami jelentős számú tehetős turista Magyarországra áramlását jelentené. Ezzel együtt pedig lehetőségünk nyílna kulturális értékeink, hagyományaink bemutatására is.
Náray Tamás

Hogyan tudnád leírni saját stílusodat?
Erősen hatott rám a közigazgatásban eltöltött évek hivatali protokollja és persze eredendő lelki alkatom, habitusom, így a konszolidált, klasszikus „business look”–ot részesítem előnyben, hiszen a mindennapjaim szerves részét képezik az üzleti tárgyalások. Nagy öröm, amikor a munkám olyan társasági eseményen zajlik, ahol a dress kód ettől eltérő megjelenést ír elő, mert ilyenkor tobzódhatok a szebbnél szebb nagyestélyik és koktélruhák gazdag kínálatából és ölthetek végre kicsit teátrális és nagystílű ruhákat is magamra.




Kinek van beleszólása abba, mit veszel fel: férjednek vagy a gyermekednek?
Nagy kritikusaim a lányom és a párom, akiknek szinte tökéletesen megegyezik az ízlése, ha rólam van szó. Nagy könnyebbség, és igen megkönnyíti az életemet, hogy ők mindketten szintén hivatásszerűen, szenvedéllyel foglalkoznak a divat szakmával. Gyakran megesik, hogy időzavarba kerülök, így ők rendszeresen előzsűriznek, válogatnak nekem ruhadarabokat, esetleg összeállítanak komplett out fitet, amiről úgy gondolják nekem való. Elég jó találati aránnyal dolgoznak, szinte minden stimmelni szokott. Amikor magamról van szó, nem vagyok annyira türelmes, mint amikor én választok öltözéket mások számára... Mivel cochingolok (fejlesztés, szerk.) is felsővezetőket, velük a változási folyamatot is végig menedzselem, amelyben a saját stílus kialakítása is benne foglaltatik és segítek öltözékek kiválasztásában is.

Nemrég kezembe akadt egy Közszolgálat című lap, melyben megláttam a Te neved is. Hogy kerül a csizma az asztalra? Mi köze a közszolgálatnak a divathoz?
A Közszolgálat Magazin Közízlés rovatában kicsit kitekintünk az adminisztráció és az igazgatás világából és igyekszünk naprakészen tájékoztatni az olvasókat az aktuális trendekről, kulturális eseményekről, valamint egy-egy közszolgálati vezetővel való beszélgetés keretében a személyes image alakításról, és annak munkájukban való szerepéről is beszélgetünk.
Fontosnak tartom, hogy a stílusos hivatali megjelenés segítse és megkönnyítse a mindennapokat, és támogassa személyes hatékonyságunkat a jól eltalált, megtalált saját stílus. Személyes missziómnak is tekintem, hogy az önismeret és a változásokra való felkészülést támogassam e téren szerzett tapasztalataim, ismereteim átadásával. Legyen szó kommunikációs tréningről, coaching ról, vagy a médiában átadható ismeretekről.
Mindezek mellett a viselettörténeti kalandozások és a személyes élettörténetek a kreatív alkotó emberek életstratégiáinak megismertetése a szélesebb nyilvánossággal egészen más szinergiákra is ráirányítja a figyelmet, és példát mutathat. Tehát nem csupán a divat, hanem az irodai design, vagy az ékszerek világába is bekukkantunk olykor, de tudósítottunk már a „Gombold újra, Divat a magyar” öltözéktervezési pályázatról, vagy a Mesterségek Ünnepéről is.
Segíts nekünk, mire érdemes figyelnünk ruhavásárláskor?
A ruhavásárlás minden nő számára fontos esemény, még azoknak is, akik esetleg maguknak sem vallják be. Az első benyomás során az adott küllem a legmeghatározóbb tényező, így egyértelműen körültekintő figyelmet igényel az öltözködés, ami magával vonja az aktuális trendek szem előtt tartását. Azonban a trendek nagyon gyorsan változnak, megszállottan követni őket nem érdemes, nem is biztos, hogy lehetséges. Egyrészről gazdaságtalan félévente lecserélni a terjes ruhatárunkat, másrészről kiforratlan stílusra vall az éppen aktuális divat szolgai követése. Vivienne Westwood brit divattervező szavai csengnek a fülembe, aki a következőket tanácsolta: „Vásárolj kevesebbet, de alaposan fontold meg, hogy mit veszel fel és főleg, hogy mi áll jól, hiszen a ruha - darabok kombinációja határozza meg a stílusodat…

Te is édesanya vagy, akinek bizonyára pocakosan is kellett báli ruhát bújni. Gondolnak a tervezők a kismamákra, egyáltalán XS-es méreten túl is létezik a divatvilág?
Náray Tamás
Nagy öröm, hogy ma már szinte mindenki személyre szabottan rátalálhat a számára megfelelő méretben és minőségben olyan darabokra, amelyek a várandósság idején is hibátlan megjelenést biztosítanak. A bemutatókon rendszeresen felvonultatnak a tervezők olyan modelleket is, akik éppen életük egyik legszebb életszakaszában vannak. Szemet gyönyörködtető estélyiket lehet látni, rafinált redőzésekkel, kifinomult szabásvonalakkal teszik a hozzáértő szakemberek még szebbé a hölgyek megjelenését.
Végezetül: mi a téli trend? Ajánlanál nekünk egy kollekciót a hideg napokra?
Az őszi-téli trendek ebben a szezonban a kissé szögletes, maszkulin szabásvonalak, a letisztult formavilág. Jellemző darabok a derék hangsúlyos szoknyák, nadrágok és maxi kardigánok. A klasszikus őszi, sötét színeken kívül minden divatház belecsempészett az aktuális kollekcióiba élénk színeket is, mint például a narancs, a citrom, az ég- kék vagy a méregzöld. Reneszánszukat élik a mű és valódi szőrmék, illetve az idei téli szezonban is hódít a térdig érő csizma és a régi-új magas sarkú vagy talpú szőrbetétes bakancs.



4 megjegyzés:

alex írta... [Válasz erre...]

Thank you for being a constant inspiration. Your spirited presentations and thought-provoking articles are indeed the mortar that holds us steadfast in challenging times.


psd to html

lotte írta... [Válasz erre...]

Thank you, Alex!

ilka a nap írta... [Válasz erre...]

Fú, Lotte, azért az a kölcsönruha-keresgélés több volt, mint puszta meló, vagy nem? Én biztos örülnék egy ilyen körútnak. Főleg egy ilyen avatott vezetővel. És, bár szigorúan nem tartozik ide, mit választottál?

Lotte írta... [Válasz erre...]

Kicsit tényleg zavarban voltam, de például megtanultam, hogy az alapruhatár része a testszínű, varrás nélküli bugyi és melltartó... Egyébként egy S. Hegyi Lucia szépséget választottam, krém színű estélyi, magyaros motívummal, de könnyű, hűvös anyagból, ami a nyár miatt volt fontos. Egy este királykisasszonynak érezhettem magam. Tényleg király volt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...