Szerző: Lotte
Tovább hullámzik az M1 délelőtti műsorsávjában a Balatoni nyár. Az ízig-vérig nyári műsor egyik háziasszonyával, Jakupcsek Gabriellával beszélgettünk hivatásról, családról és persze a magyar tengerről.
A Pesti Barnabás utca
büféjében üldögélve, magyar-művészettörténet szakos egyetemistaként milyen
jövőt képzelt magának? Gondolta volna, hogy egyszer majd az egész ország
ismerni fogja?
Mindig a színház világa volt az,
ami nagyon tetszett vagy a képzőművészet. Csak az egyetem alatt dolgoztam a
tévében asszisztensként, hogy megéljek. Aztán jött a rendszerváltás izgalmas
időszaka, aminek nagyon sokat köszönhetek, mert megnyíltak előttem a kapuk.
Afféle szereplős kislány
volt?
Soha, sőt, most sem vagyok az!
Talán furcsa, de én egy nagyon visszahúzódó, kifejezetten „csendes kislány”
vagyok. Egyáltalán nem vagyok szereplős fajta, a civil életben is inkább
szemlélődöm, töltekezem, amit aztán a munkám során adok ki magamból. Már
tinédzserként is inkább csak a bennem élő közlésvágynak kerestem teret. A
nyolcvanas évek derekán a magyar színház, a magyar film volt a kultúra
középpontjában, ezért az ember oda vágyódott, ha mondandója volt. A forma
szinte mindegy volt: rajzolok-e, vagy szavalok, vagy épp néznek - nem lehetett
tudni, milyen formában nyilvánul majd meg a közlési vágy. Sajnos, ma már korán
annyira betagozódnak a gyerekek, hogy nincs is idejük rájönni, mit szeretnének.
Ez nem jó.
Neki is rugaszkodott a
Színház- és Filmművészeti Főiskolának, aztán egy év után otthagyta. Nem
tetszett?
Székely Gábor, Zsámbéki Gábor
és Major Tamás osztályába jártam, akik a színházi élet meghatározó
szereplői voltak. Nagyon jó, nagyon erős osztály volt. Az első másfél év jól is
ment, aztán ránk osztották a Rómeó és Júliát. Lehettem volna Júlia, Capuletné
vagy dada - a háromból egyik sem az én szerepem. Aztán rájöttem, hogy ha nem
vagyok képes más bőrébe bújni, és ez így nem fog menni. Hiába vagyok én érdekes
személyiség, ha nem tudok a szereppel azonosulni, akkor én ezt nem fogom tudni
csinálni. Elég hamar rá szoktam jönni a gyengeségeimre, meg is szenvedem
azokat. A főiskolán is inkább rendeztem, művészettörténettel foglalkoztam.
Aztán a második év felénél leültünk Major Tamással, aki nagyon kedvesen
feltette a kérdést, hogy „mi is akar maga lenni?”. Adott nekem egy fél évet,
aztán felvételiztem a bölcsészkarra, művészettörténetre. Ilyen tekintetben
nekem nagyon nagy szerencsém volt. Mindent megtanulhattam, ami a színészetből
fontos és a televíziózáshoz kellett. Ami a lámpalázzal, a rögtönzéssel, az
önismerettel kapcsolatos; amit az embernek a testével, gesztusaival,
mimikájával el kell játszani, azt megadta, megtanította a színművészeti. Ami a
műveltség alapja, azt pedig megadta az öt év bölcsészkar. Ma én is tanítok a
Budapesti Kommunikációs Főiskolán, televíziós szakon. Az itteni és a saját
tapasztalataim alapján is azt gondolom, hogy a mi szakmánkat is köthetnék
valami előtanulmányhoz, mint ahogy régen filmrendezőnek is csak másoddiplomával
lehetett jelentkezni.
Hogy jutott aztán Párizsba?
Az induló, akkori Magyar
Narancs testvérlapja volt a francia Liberation, ami meghirdetett az
egyetem ötödik évében egy párizsi ösztöndíjat. Megpályáztam és elnyertem. Párizs
azóta is beteljesületlen szerelem, a gyerekeket is oda vittem először,
ragaszkodtam hozzá, hogy megtanuljanak franciául. Újságíró iskolába járhattam,
innen hívtak haza a tévéhez, de akkor még szerkeszteni. Egyébként ma is nagyon szeretek
szerkeszteni, a saját műsoraimba is mindig nagyon szívesen beszálltam
szerkesztőként, nem is tudok úgy dolgozni, ha valamit nem értek, ha nem az
enyém.
Párizs után, a
rendszerváltást követően került a Magyar Televízióhoz. Milyen emlék az időszak?
A rendszerváltás utáni Magyar
Televízió maga volt a paradicsom! A régi, domináns elit után mi voltunk az új
generáció, mai negyvenesek. Megnyíltak a kapuk: lehetett utazni külföldre,
dokumentumfilmeket készíteni. Majdnem három évig utazós stábban voltam,
bejártam egész Európát, öt év alatt mindent megtanulhattam a tévézésről. Remek
lehetőségeink voltak, aki akkor ott volt és akart tanulni, az mindent
megtanulhatott. Lehettem kulturális rovatvezető, dolgozhattam a képzőművészeti
osztályon, dolgozhattam Vitray Tamás, Horvát János, Nemeskürty
István mellett. Politikai elkötelezettségre való tekintet nélkül ebben a
korszakban a tévé a szabadgondolkodás terepe volt. Igazi műhelyek működtek.
Első évben született Bálint
fiam, aztán Marci. Marcival egy időben zajlott az én forradalmam is, a
pályám intenzív kezdete. A családom diadala, hogy ebből a gyerekek szinte
semmit nem éreztek meg. Egyébként anyaként nagyon nehéz volt! Sokat utaztam,
alig voltam otthon, nem láttam Marci első lépéseit…
Aztán következtek a
kereskedelmi rádiózás és televíziózás évei.
A Magyar Televízióban ekkortájt
megváltozott a légkör, kezdetét vette a médiaháború. A kereskedelmi
televíziókhoz először ismeretlen arcokat hívtak, ami csalódást jelentett. De
párhuzamosan elindultak a kereskedelmi rádiók is: a Danubiushoz hívtak el
műsort vezetni. Ekkor kulturális rovatvezető voltam a tévénél, kevés feladat
volt, s úgy döntöttem, hogy nyolc év televíziózás után egy életem, egy halálom,
kipróbálom a rádiózást. Különböző közönségdíjak voltak, amikkel egyre jobb
sávokba lehetett kerülni. Aztán felfigyeltek rám a kereskedelmi tévék, és
hamarosan a TV2-nél egy talk show-val kínáltak meg. Innen elindult egy tízéves
folyamat.
Miben ragadható meg
leginkább a különbség a közszolgálati és a kereskedelmi csatornák között?
Melyik áll közelebb az egyéniségéhez?
Alapvetően persze jó műsorokat
kell csinálni itt is, ott is. Kezdetben a korszerűbb televíziózást a
kereskedelmi csatornáknál lehetett megtanulni, és megbecsülték az arcaikat, ami
fontos dolog volt. A kereskedelmi televíziók az alkotó embereiket az első
időszakban nagyon jól menedzselték. Ugyanakkor az én ízlésem szigorúbb, az
utolsó három évben pedig a kereskedelmi televíziózás már nem az én
ízlésvilágomat tükrözte. De ez nem azért volt, mert kereskedelmi televízióról
volt szó, hanem az aktuális divathullámok miatt, amit egy kereskedelmi csatorna
– szemben a közszolgálati médiával – minden további nélkül meglovagolhat.
Mi volt ekkortájt a kedvenc
műsora?
Két kedvenc volt. Az első a Jakupcsek
Show, ami egy délutáni közéleti beszélgető-műsor volt. Ez a műsor épp azért is
szűnt meg, mert túl közszolgálati volt. Itt ügyeket képviseltünk, ami nekem
legközelebb áll a szívemhez. A privát emberi történetek megjelenítése, az
azokkal való foglalkozás ma is szívügyem, persze, a megfelelő feldolgozási mód
megtalálásával. Ezután jött aztán a következő generáció: a Mónika és Balázs-féle
változat. A másik kedvencem a Vágóval „szemben” indított vetélkedő volt, ami az
utolsó három évben igazán nagyon sikeres volt. Magyarországon, sőt a világban
is ritka, hogy nő vezessen kvízjátékot, én nagyon szerettem.
Mennyire könyöklős világ a
média? Elég a puszta tehetség ahhoz, hogy valaki érvényesülhessen, vagy el kell
tudni adnia magát valakinek?
Én azért alapvetően abban bízom –
különösen hosszútávon -, hogy tehetségesnek, szorgalmasnak és alázatosnak kell
lenni. Ez a három szó aláhúzandó.
Mi a belső mércéje annak,
amit csinál?
Az ember azt nagyon megérzi, hogy
tudott-e valamit igazán hozzátenni egy műsorhoz, egy témához. Ha emberileg
tudok valami pluszt adni, azt veszi a néző, érzem én is. Talán ez a
személyiségből fakadó lényegi különbség a moderálás és a műsorvezetés között.
Annyi beszélgetéssel,
műsorral a háta mögött sosem éri utol a hiábavalóság érzése? Mi löki előre?
A világ változó dolog. Magam is
figyelem és próbálok vele valamilyen módon haladni. Egy műsorvezető vagy képes
erre vagy nem. A tehetség is önmagában csak egy állapot, azt meg kell tudni
tartani, mert elvész. Én is látok magam körül showman-eket, akik elfáradnak. Mert
nincs mindig mondanivalója az embernek, az igazi televíziós személyiségeknek,
ha hozzá is akarnak tenni valami lényegit a témákhoz, szemlélődniük is kell
időnként. Ha töltekeznek, a riportalanyaikkal is újból és újból tudnak
újszerűen beszélgetni. Mert hiába beszélgettünk hússzor is ugyanazzal a
művésszel, ő is, mi is, a világ is változik, ahogy egy művet is mindig újra
kell értelmezni, kimeríthetetlen a beszélgetések iránya is. A mi dolgunk épp az újra-értelmezésben való
közvetítésben rejlik. Közvetítő vagyok, akinek nem az a dolga, hogy megmondja,
hanem hogy megértesse a világot. Ehhez viszont alapvető, hogy én is figyeljem.
Mivel tudja újratölteni a
telepeket? Van receptje?
Kell keresni társaságot,
embereket, új kapcsolatokat. Utazni kell, és figyelni a tehetséges embereket,
hogy épp mivel foglalkoznak. Meg kell próbálni korszerűnek lenni. Nem mindig
megy, mert vannak időszakok, amikor elcsendesedés van, és ezeknek is van
jótékony hatása. Nekem is voltak ilyen periódusaim, mikor egy-egy évet kihagytam,
mondjuk épp gyereket vártam. Sosem volt bennem pánik. Emma is lassan
négy éves, a vele töltött idő is nagyon-nagyon jól jött, megint feltöltődtem.
Most a saját korosztályom szempontjából újra van egy csomó mondandóm, ami
nagyon jó dolog!
Ön igazán tapasztalt,
sokfelé megfordult, sok műfajt kipróbált médiaszemélyiség. Hogy látja a magyar
valóságot leképező - és egyúttal alakító - média helyzetét? Belülről figyelve,
sokat változott a televíziózás?
Beszűkölt kicsit, úgy érzem, túl
kevés műfaj van. Bár én nagyon szerencsés vagyok, mert épp egy erre rácáfoló
jutalomjátékban, a Szeretlek, Magyarország!-ban dolgozhatok. Az pedig,
hogy ez a műsor a közszolgálati tévében mehet, hogy ennyire szeretik és nézik,
és ilyen kivitelben jelenhet meg, az nagyon-nagy dolog! Itt, most fejlődést
érzek.
Van dédelgetett álom?
Van. A civileknek úgy érzem,
nincs elég terepe, a velük foglalkozó, nekik szánt, ügyeket felkaroló műsorok
hiányoznak. Nincsenek megszólítva, az emberek begubózva élnek a lakásaikban, jó
esetben csak a szűk családi-baráti körökben osztják meg sokszor heroikus,
erőt-adó, csodálatos történeteiket, amiket pedig meg kéne mutatni. Ez kiált egy
megfelelő műfajért, feldolgozási módért.
Igazi mai nő. Vagány,
szókimondó, sikeres. Látszólag nem illeszkedik a képbe a háromszoros anyaság.
Mennyire lóg ki három gyerkőccel az átlagból?
Nagyon. Szabálytalan nő vagyok, aki
nagyon korán, nagyon későn és karrierje csúcsán is szült. Ez sem itthon, sem
külföldön nem nagyon fér bele egy vezető televíziós nő életébe.
Szült fiatalon is,
viszonylag későn is. Nagyon más volt?
Igen. Emma akkor született, mikor
már nőként is, emberként is, karrier tekintetében is minden „megvolt”. Minden
pillanatot nagyon intenzíven élek meg, próbálom rögzíteni, hogy sose felejtsem
el. Hihetetlen erőt ad. Aztán például most is a középső gyerekem vigyázott a
kicsire. Ezek gyönyörű pillanatok: a testvérek, ahogy szeretik egymást. A
teljes harmónia. És ebből – hiába fárasztó - nagyon sokat lehet építkezni, mint
műsorvezetőnek is. A megélt tapasztalat ugyanis alapvető fontosságú a
szakmánkban, amit a gyerekek bőséggel nyújtanak.
A Magyarország, szeretlek!
után ismét közös műsora lesz Csiszár Jenővel: a Balatoni nyár egyik műsorvezető
duóját alkotják.
A mögöttem álló huszonöt
tévézéssel töltött évből tizenegynehányat délelőtti műsorban töltöttem el,
annak minden verziójában. A Balatoni nyár nagy nosztalgia nekem, mert utoljára
nyolc-tíz éve volt délelőtti műsorom. Úgyhogy nagy öröm volt! Ez egy kellemes
háttér-televízió, baráti hanggal, ahol nem kell világot megváltani, egyszerűen
jó hangulatban kell információkat közölni. Igazi szabadságos tévé, amit jó
nézni. Olyan, mint egy balatoni nyaralás: kisimít.
Milyen együtt játszani-mókázni-dolgozni
Csiszár Jenővel?
Neki lesz ez talán furcsa, mert ő
még délelőtti magazinműsort nem vezetett. De kedve volt hozzá, örömmel
vállalta. Ő majd hozza magát, én pedig
vezetem őt. Jól kiegészítjük egymást. Egyébként nagyon jóban vagyunk, a
gyerekek is szeretik egymást, a minap is meglátogattuk őket, ott is aludtunk. A
lényeges dolgokban követjük egymás életét, hasonló az életünk ritmusa.
Ha nyár, egyébként is
Balaton?
Balaton, déli part! Nagyon szeretjük
ezt a világot. Félig itt is élünk, de télen is jövünk fakutyázni, meg
szánkózni. Jönnek a barátok is, vannak ünnepek, amiket rendszeresen itt
töltünk. A három gyerekből kettő általában itt van, úgyhogy mindig éhes valaki,
mindig hoznak magukkal valakit, egyszóval nagy élet van.
Kislánya, Emma is szereti a
Balatont?
Emma tősgyökeres balatoni gyerek.
Egy igazi kis fürdőbugyis, mezítlábas purdé. Meztelenül, csokis szájjal, néger-feketén
futkosó balatoni lányka!
Nem zavarja, hogy mindenki
felismeri?
Nem érdekel, legfeljebb a
strandon, de ez is csak hiúsági kérdés, bár azt inkább
kerülöm. De egy buliban, nagyobb társaságban nem zavar. Nem játszom meg magam,
nincs értelme, smink nélkül, vizes hajjal is kimegyek a boltba, még az sem
érdekel, ha felteszik a képem a netre. Ha érdekelne, börtönben élnék.
A Balaton-parton ülve sör vagy bor?
Rosé vagy Prosecco.
Mondana egy számot, amit
gyakran hallgat mostanság?
Ezzel nagy bajban vagyok. Mióta
Emma megvan, gyerekdalokat hallgatunk, meg klasszikus zenét. Minden más nagyon
felpörgeti, úgyhogy saját zenéket nem nagyon hallgatok mostanában. De a Lencsi
lány éneke nekem is kedvencem.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése