2012. május 6., vasárnap

Milyen anya vagy?

Szerző: Lotte   


Javában tart az Anyák Napja. Azért írom folyamatos jelenidőben, mert akinek kisebb gyerekei vannak, mára már biztos túl van egy-két ünnepségen és borítékolható, hogy a jövő héten is vár még rá hasonló. Nálunk ilyenkor szabályos anyák napi rodeó van, gyűlnek a kézműves meghívók, a papírból készített virágok, a befőttesüvegből festett míves vázák. Hetek óta gyakoroljuk a kiszabott versikéket és dalocskákat, előkaparjuk a nyárias ünneplő ruhát. 
Évek óta szokom, hogy ünnepeltje vagyok e napnak, s hiába a magam mögött hagyott tíz-tizenkét szívszorító ünnepség, továbbra is inkább érzem magam anyukám kislányának, aki köszönteni készül, mint a köszöntés várományosának.
Ha máskor nem is gondolok rá, Anyák Napján nincs mese, az izzadt kezű, ruhájukat zavartan gyürködő gyerekek karéja szembesít nagybetűs ANYA-mivoltommal. Itt hát az alkalom az önvizsgálatra! Vajon milyen anya vagyok én?!
A Nők Lapja Psziché egy tavalyi számában megjelent kategorizálásban a következő elrettentő anya-típusokat különbözteti meg, hogy aztán a hetedik Te magad légy...



1., A szervező diktátor
Mindent ellenőriz és felügyel. Szorosan beosztja gyermeke napirendjét: nyelvóra, edzés, leckeírás. Felnőttkorban is szívesen megmondja neki, kivel találkozzon, milyen párt válasszon. Sokszor csap át diktátorba: semmi sem elég jó neki.

2.,  A tyúkanyó
A széltől is óvná a gyermekét: kényezteti, babusgatja, állandóan aggodalmaskodik, retteg. Törődése nyomasztó, szeretete a saját érdekeit szolgálja. Hátterében sokszor az anya magányossága áll, amelynek feloldása a gyerek feladatává válik.

3.,  A mártír
Azt hangsúlyozza, hogy életének értelme a gyerek, akiért fel kell áldoznia magát: folyamatosan gürcöl és szenved. Látszólag mindent megtesz, de hihetetlen pusztítást végez. Áldozata önző és agresszív, folyamatosan manipulálja a gyerekét, ami bűntudatot, félelmet, elutasítást szül.

4., Az anyaoroszlán
Teljes mellszélességgel védi a gyerekét: rendet teremt a játszótéren, fellép a pedagógusokkal szemben, megmondja a véleményét gyermeke házastársának. Úgy gondolja, utódjának különleges elbánás jár. Megtámadja környezetét, ha az nem ismeri el gyermeke nagyszerűségét.

5.,  A távolságtartó
Képtelen kifejezni az érzelmeit, gyereke folyton szeretethiányban szenved. Nem tanulja meg, hogyan lehet szeretni, és azt sem, milyen érzés szeretve lenni. Ide tartoznak a folyton dolgozó anyukák is, akik leginkább telefonon nevelik gyermeküket sivár érzelmi világban.

6.,  A barátnő
Jó fej, engedékeny, szívesen bulizik gyermekével, cigivel, alkohollal kínálja és a problémáival traktálja. Nem hagyja, hogy a gyereke a kortársaival élje az életét, tiltakozik az életkora és szülői szerepe ellen.

7.,  Az elég jó anya
Felismeri, hogy a gyermeknek mire van szüksége. Nincsenek túlzott elvárásai, nem akar mindent irányítani, szabadságot ad, de segít ha szükség van rá. Távolságot is tart, de barátságos, s odafigyel, hogy egyik jelenség se domináljon. Jól érzi magát a bőrében.

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, én kiegyeznék egy "elég jó"-val. Ez valószínűleg ugyan csak gyenge közepeske (mert hisz se nem elégséges, se nem jó), de talán a gyerekek is kibírják, míg felcseperednek.










.



7 megjegyzés:

Névtelen írta... [Válasz erre...]

Anyák Napja ide vagy oda, én például eddig ma türelmetlen anya voltam. Három alá, alá.

Fakirma írta... [Válasz erre...]

Én még nálad is gyalázatosabban teljesítettem ma: délelőtt futás, délután blogírás, még csak annyira sem méltattam a gyerekeket, hogy türelmetlen legyek. Sebaj, fel a fejjel, még csak fél négy van!

Szofi írta... [Válasz erre...]

Vicces ez a felsorolás az NLC-től. Elég gyöngéd az olvasói iránt, hogy úgy fogalmazzon, az első hat pont mindenképp csak valaki másra vonatkozzon, és elégedetten soroljunk be a hetedikhez, de azért kicsit meg is birizgáljon.

De azért a "távolságot is tart, de barátságos" leírás meglehetősen hidegen hangzik. A fenébe is, anyaként nem szeretnék "barátságos" lenni, a boltos néni legyen barátságos.

lotte írta... [Válasz erre...]

Csatlakozom az első két bűnbánó anyához - pedig én egész nap együtt voltam a gyerekekkel, no de a minőség, ugye! Nem tudom, ti hogy vagytok vele, én a hétvégék végére rendre kipurcanok.

Fakirma írta... [Válasz erre...]

No, továbbra sem brillíroztam anyaként, most inkább véget vetek ennek a napnak, és holnap megint nekifutok ennek az elég jó anyaságnak...

Katica írta... [Válasz erre...]

Nekem nagyon jó volt a tegnap, képzeljétek. Elmentünk pecázni.
Zénó kifogta, Béni megpucolta, Apa megsütötte, Zorka mindmegetette. nekem meg megfájdult a hasam tőle,vagyis inkább a széltől, de még így, hogy a végén szülésszimuláció volt, így is jó volt,minden anyáknapják legnyugisabbika. és nem is bőgtem, szóval nem idegesítettem őket!

Fakirma írta... [Válasz erre...]

Kicsit megkésve, de gratulálok, és irigyellek Katica, jövőre lehet, hogy mi is megpróbálkozunk (életünkben először) a pecázással!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...