Szerző: FiloSzofi
Mindenszentek előestéjén (All Hallows' Eve) majdnem megtartottuk életünk első Halloween buliját, aztán mégsem. Hogy miért nem,annak voltan egészen prózai okai, de ami sokkal érdekesebb, ideológiai zavar is támadt a téma körül.
- Pogányság-e Halloweent ünnepelni?
Nyilván ez a kérdés a hívők számára húsbavágó. (Attól most tekintsünk el, hogy fúj, angolszász hagyomány. A már meggyökeresedett hagyományink meg jobbára német eredetűek, mert akkor az volt innen nézve az uralkodó kultúra.)
Én azt gondolom, be lehet emelni azokat a formákat, amelyek valamely meglévő belső igényünket segítenek kifejezni, erősítik a közösséget, amelyhez tartozunk, és nem állnak ellentétben a hitünkkel, meglévő hagyományainkkal. Bennem megérett, hogy azonosulni tudnék egy felszabadító bolondozással mindenszentek előestéjén, de az sem mindegy, hogy mihez csatlakoznék ezzel, mások mit is ünnepelnek ilyenkor.
Az egyszerűség kedvéért a saját két évvel ezelőtti posztomból idéznék, mert akkor már izgatott a kérdés, és sokmindent összeszedtem ezzel kapcsolatban (a teljes írás ITT olvasható). Az egyháztörténeti forrás Várnagy Antal Liturgika könyve volt.)
Nézzük meg, mi zavarhatja az egyszeri európai keresztényt, ha Halloween-buliba ütközik:
- A kelta eredet.
Gergely pápa nem azért tette Mindenszentek ünnepét a kelta újév napjára, hogy a hitünkbe pogány elemeket emeljen be. Nem a pogány hitvilágot integrálja, hanem az azt megelőző léttapasztalatot, és gyakorlati életviteli szempontokat. A természet "halála", a sötétség emésztő hatalma elemi tapasztalata az embernek, csakúgy, mint a fény és az élet összekapcsolása. A sötétség-fény szimbolika nem idegen a keresztény kifejezésmódokban sem, de mindig csak szimbólum, a természetből vett minta, és nem önálló princípium. A pogány (itt kelta) hit a megjelenő természetet imádja (pl a sötétség, halál istene), és ennek a megjelenő természetnek a ellentétes mozgásait különálló erőkként értelmezi. A kereszténység, és a monoteista vallások ezzel szemben a természet fölötti egyetlen Istenben hisznek, akihez képest minden csak teremtményi rangot visel. Isten helyett valamely teremtmény, netán emberi alkotás imádata a pogányság.
- Az "amerikai" töklámpás (Jack O'Lantern).
Az amerikai töklámpás valójában ír, gondolom, sokan olvastátok részeges Jack történetét. Ez a szerencsétlen iszákos egy görbe este után magával az ördöggel találkozott, aki rögtön vitte is volna a pokolba. Jack azonban alkudozni kezdett vele, és rávette, hogy mérkőzzenek meg: ő bizony legyőzi fáramászásban. Az európai népmesékben az ördög jellegzetesen játékos lény, nagyon szeret fogadni (!), ami többnyire vesztét okozza (!). Az ördög itt is rááll a dologra, és mikor jó magasan fent volt a fán, a furfangos Jack egy keresztet vésett alul a törzsbe, így szegény ördög nem mert lejönni, el is vesztette a fogadást.
De épp ettől vagyunk többek a pogányoknál, hogy attól, hogy valaki legyőzi az ördögöt, nem nyeri meg automatikusan az Istent. Jack a pokoltól megmenekedett, de a mennyországból is örökre kizárták, mivel lepaktált az ördöggel. Ennek a történetnek a változatait megtaláljuk a saját népmeséink (pl Kicsi dió), legendameséink között is. Jack aztán kisír az ördögtől egy kicsi zsarátnokot, amivel legalább világíthat magának az örökös sötétségben. A zsarátnokot belehelyezi egy marharépába, ez lesz az ő lámpása, és ez a marharépa változik az impozánsabb sütőtökké Amerikában.
A két világ között bolyongó, vagy eldöntetlen sorsú lelkekhez kettős a viszonyunk: félünk tőlük, igyekszünk őket a mi szféránktól távol tartani, de felelősséget is érzünk irántuk, egyúttal a saját jövőbeni túlvilági életünkhöz gyűjtjük a muníciót.
Rendezzük a sírokat, és lámpást adunk a bolyongó lelkeknek, el ne tévedjenek. A néphagyomány ma is őrzi a halottak ellátásának formáit, a halottaknak készült étkeket a szegények fogyasztják el. A katolikus egyház ettől az évtől kötelező ünneppé nyilvánította Mindenszentek ünnepét, és az ünnep nyolcada alatt búcsút nyerhetünk egy-egy halottnak. Van mit elmélkedni rajta, mit kezd az ember hite ezzel a lehetőséggel. Nálunk mindkét atya a halottakért való imára úgy buzdított, hogy mi magunk fogunk kincsre találni ebben a gyakorlatban, anélkül, hogy ezt profán mód önző gesztusnak kellene tartanunk.
- Az átmeneti világ képzelt lényei, boszorkányok, vámpírok, mozgó csontvázak, babonás elemek.
Ehhez a témakörhöz a legfontosabb megjegyzés elöljáróban: a Halloween-bulit nem az ünnepen, hanem a valódi ünnep előtti este tartják. Tehát nem ünnepelünk semmit Halloweenkor.
Ez sem jelenti azt, hogy csak az ünnepre válunk kereszténnyé. Az ünnep előtt saját esendő emberi félelmeinket fogalmazzuk meg, a tudatalatti borzongást oldja fel a groteszk, a kételkedést az, hogy a megjelenésben nevetségessé tesszük.
Nem felemeljük, és nem éltetjük a bennünk élő hitetlen, álltati félelmét, csak a felszínre hozzuk, és némi vidámsággal megszelídítjük. Nem a létezését állítjuk a boszorkányoknak, hanem boszorkány vagy vámpír formájában tesszük külsővé, és kinevethetővé a félelmeinket. Ahogy farsang idején a kisze bábot.
Farsangot sem ünneplünk, és szilvesztert sem, csak a Húsvétot és az Újévet. Ilyenkor csak mulatunk, és szerintem ez nem árulás.
Mindenszentek előestéjén (All Hallows' Eve) majdnem megtartottuk életünk első Halloween buliját, aztán mégsem. Hogy miért nem,annak voltan egészen prózai okai, de ami sokkal érdekesebb, ideológiai zavar is támadt a téma körül.
- Pogányság-e Halloweent ünnepelni?
Nyilván ez a kérdés a hívők számára húsbavágó. (Attól most tekintsünk el, hogy fúj, angolszász hagyomány. A már meggyökeresedett hagyományink meg jobbára német eredetűek, mert akkor az volt innen nézve az uralkodó kultúra.)
Én azt gondolom, be lehet emelni azokat a formákat, amelyek valamely meglévő belső igényünket segítenek kifejezni, erősítik a közösséget, amelyhez tartozunk, és nem állnak ellentétben a hitünkkel, meglévő hagyományainkkal. Bennem megérett, hogy azonosulni tudnék egy felszabadító bolondozással mindenszentek előestéjén, de az sem mindegy, hogy mihez csatlakoznék ezzel, mások mit is ünnepelnek ilyenkor.
Az egyszerűség kedvéért a saját két évvel ezelőtti posztomból idéznék, mert akkor már izgatott a kérdés, és sokmindent összeszedtem ezzel kapcsolatban (a teljes írás ITT olvasható). Az egyháztörténeti forrás Várnagy Antal Liturgika könyve volt.)
"November 1. Mindenszentek ünnepe
gyökerét a keleti egyházban találjuk, ahol a 4. században minden vértanú
közös ünnepeként tartják. Nyugaton a római Pantheon, vagyis az összes
pogány isten tiszteletére épült templom felszentelésének napján,
májusban emlékeztek meg az összes vértanúról, ráadásnak Szűz Máriáról.
IV. Gergely (9. század)
tette aztán november 1-jére az ünnepet. Egyrészt a zarándokok ellátása
könnyebb ilyenkor aratás, szüret után, másrészt a kelták már meglévő
kultuszára építve. A kelta polgári év november 1-jén kezdődött, ez a
samhain- amelynek hajnalán az elhunytak lelke átvándorol a halottak
birodalmába. Ekkor áldozatokat mutattak be a halottak tiszteletére, nagy
lakomát csaptak. (erről bővebben olvashatsz még a Mezzfortén.)
Amikor aztán a kelta elem a francia Egyházban is megerősödött, akkor a
maguk ősi ünnepét – persze átkatolizálva – áthozták a katolikus egyházi
évbe is.
A november egyes magyarázók szerint 2-i Halottak
napja egyes magyarázók szerint főként a Krisztus utáni 1000. évre várt világvége szorongásos
hangulatában született, amikor is az élők iparkodtak az elhunytak
szellemeivel jó barátságba kerülni. Sírjaikon gyertyákat gyújtottak,
hogy a szegény, fázós lelkek ezek fényénél melengethessék magukat, és a
kiszabadult lelkecskék újra visszataláljanak a sötétben a maguk sírjába,
s ne nyugtalanítsák aztán tovább az élőket. Ilyenkor persze illett a
sírokat is rendbe hozni, hogy az elhunytak szívesen maradjanak
otthonukban. A mindezekből megmaradt kötelező temetőlátogatás józan
német hagyomány a XIX. századból."
Az egyháztörténet tényei alapján a november 2-i halottakról való megemlékezést Odo, Cluny apát (994-1048) írta elő minden bencés kolostornak. Általánosan, az európai egyházban a XII-XIII. sz-ban jelent meg.
Házi kedvenc dalocska, mindenki gyorsan felszedte ezt az alap szókincset:
Nézzük meg, mi zavarhatja az egyszeri európai keresztényt, ha Halloween-buliba ütközik:
- A kelta eredet.
Gergely pápa nem azért tette Mindenszentek ünnepét a kelta újév napjára, hogy a hitünkbe pogány elemeket emeljen be. Nem a pogány hitvilágot integrálja, hanem az azt megelőző léttapasztalatot, és gyakorlati életviteli szempontokat. A természet "halála", a sötétség emésztő hatalma elemi tapasztalata az embernek, csakúgy, mint a fény és az élet összekapcsolása. A sötétség-fény szimbolika nem idegen a keresztény kifejezésmódokban sem, de mindig csak szimbólum, a természetből vett minta, és nem önálló princípium. A pogány (itt kelta) hit a megjelenő természetet imádja (pl a sötétség, halál istene), és ennek a megjelenő természetnek a ellentétes mozgásait különálló erőkként értelmezi. A kereszténység, és a monoteista vallások ezzel szemben a természet fölötti egyetlen Istenben hisznek, akihez képest minden csak teremtményi rangot visel. Isten helyett valamely teremtmény, netán emberi alkotás imádata a pogányság.
- Az "amerikai" töklámpás (Jack O'Lantern).
Az amerikai töklámpás valójában ír, gondolom, sokan olvastátok részeges Jack történetét. Ez a szerencsétlen iszákos egy görbe este után magával az ördöggel találkozott, aki rögtön vitte is volna a pokolba. Jack azonban alkudozni kezdett vele, és rávette, hogy mérkőzzenek meg: ő bizony legyőzi fáramászásban. Az európai népmesékben az ördög jellegzetesen játékos lény, nagyon szeret fogadni (!), ami többnyire vesztét okozza (!). Az ördög itt is rááll a dologra, és mikor jó magasan fent volt a fán, a furfangos Jack egy keresztet vésett alul a törzsbe, így szegény ördög nem mert lejönni, el is vesztette a fogadást.
De épp ettől vagyunk többek a pogányoknál, hogy attól, hogy valaki legyőzi az ördögöt, nem nyeri meg automatikusan az Istent. Jack a pokoltól megmenekedett, de a mennyországból is örökre kizárták, mivel lepaktált az ördöggel. Ennek a történetnek a változatait megtaláljuk a saját népmeséink (pl Kicsi dió), legendameséink között is. Jack aztán kisír az ördögtől egy kicsi zsarátnokot, amivel legalább világíthat magának az örökös sötétségben. A zsarátnokot belehelyezi egy marharépába, ez lesz az ő lámpása, és ez a marharépa változik az impozánsabb sütőtökké Amerikában.
Egy szegedi iskolai Halloween-bulira készült szellem habcsókok. Több kép ITT |
A két világ között bolyongó, vagy eldöntetlen sorsú lelkekhez kettős a viszonyunk: félünk tőlük, igyekszünk őket a mi szféránktól távol tartani, de felelősséget is érzünk irántuk, egyúttal a saját jövőbeni túlvilági életünkhöz gyűjtjük a muníciót.
Rendezzük a sírokat, és lámpást adunk a bolyongó lelkeknek, el ne tévedjenek. A néphagyomány ma is őrzi a halottak ellátásának formáit, a halottaknak készült étkeket a szegények fogyasztják el. A katolikus egyház ettől az évtől kötelező ünneppé nyilvánította Mindenszentek ünnepét, és az ünnep nyolcada alatt búcsút nyerhetünk egy-egy halottnak. Van mit elmélkedni rajta, mit kezd az ember hite ezzel a lehetőséggel. Nálunk mindkét atya a halottakért való imára úgy buzdított, hogy mi magunk fogunk kincsre találni ebben a gyakorlatban, anélkül, hogy ezt profán mód önző gesztusnak kellene tartanunk.
A mi tojásfejűnk |
Ehhez a témakörhöz a legfontosabb megjegyzés elöljáróban: a Halloween-bulit nem az ünnepen, hanem a valódi ünnep előtti este tartják. Tehát nem ünnepelünk semmit Halloweenkor.
Ez sem jelenti azt, hogy csak az ünnepre válunk kereszténnyé. Az ünnep előtt saját esendő emberi félelmeinket fogalmazzuk meg, a tudatalatti borzongást oldja fel a groteszk, a kételkedést az, hogy a megjelenésben nevetségessé tesszük.
Nem felemeljük, és nem éltetjük a bennünk élő hitetlen, álltati félelmét, csak a felszínre hozzuk, és némi vidámsággal megszelídítjük. Nem a létezését állítjuk a boszorkányoknak, hanem boszorkány vagy vámpír formájában tesszük külsővé, és kinevethetővé a félelmeinket. Ahogy farsang idején a kisze bábot.
Farsangot sem ünneplünk, és szilvesztert sem, csak a Húsvétot és az Újévet. Ilyenkor csak mulatunk, és szerintem ez nem árulás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése