Szerző: Lotte
Jól csengő név áll a
névjegykártyáján, de vajon mi egy intendáns feladata?
Mi a versengés küldetése?
Valóban a magyar könnyűzenei élet nívós eseményévé nőtte ki magát?
Rákay
Philip, az M1 intendánsa második éve vesz részt az Eurovíziós Dalfesztivál
hazai előválogatásában. Philippel műsorról, intendánsi feladatokról és persze zenéről beszélgettünk.
Rákay Philip (Fotók: MTVA) |
Az intendáns tulajdonképpen programigazgatói
feladatokat lát el, magyarul: meghatározza egy csatorna fő profilját és
műsorkínálatát. Ez a feladatkör természetesen nem „one man show”, hanem igazi
csapatmunka.
Magyarország legpatinásabb
csatornáért felel. Nem hiányzik a képernyőzés?
Két
éve ülök az intendánsi székben, s – bármily meglepő – úgy két hónappal
ezelőttig eszembe sem jutott, hogy rendszeresen újra a kamerák elé álljak. Ami
furcsa, hiszen az elmúlt huszonkét évben sohasem kellett hatlövetűvel kényszeríteni
a képernyőre - mindig is örömmel készítettem műsorokat. Úgyhogy, sohasem
tudhatjuk…
Mi az M1 ars poeticája?
Az M1 az én olvasatom szerint egy értékközpontú, hiteles,
ám populáris, XXI. századi közszolgálati csatorna kell legyen. S bár még az út
elején járunk, ennek a törekvésnek talán már látszanak a jelei.
Mire a legbüszkébb az
eddigi intendánsi időszakból?
Sok mindenre. Például a Gasztroangyal, a Maradj
Talpon!, vagy akár a Magyarország, szeretlek! sikerére, és persze sorolhatnám
még azokat a műsorokat, amelyekre saját gyermekemként tekintek. De legbüszkébb
talán arra vagyok, hogy 2012-ben a Voltfólió médiadíjat két kategóriában is
átvehettem, ugyanis mind a szakma, mind a közönség az M1-et tüntette ki
bizalmával, így kaphattuk meg a legjobb tévécsatornának járó díjat. Most pedig itt a másik nagy kedvenc, A Dal…
Szívén viseli ezt a műsort?
Maximálisan! Programigazgatóként és zsűritagként
látszólag "csupán" hat - igen nézett – show-műsor sikeréért kellene
aggódnom, ám ennél jóval többről van szó: a győztes produkciót egész Európa
megismerheti majd, és három percen keresztül az lesz a képernyőre írva: Hungary.
Nem mindegy hát, ki és mivel válik hazánk zenei nagykövetévé.
Bár a dalok versenye
zajlik, az előadók versengéséhez szokott publikum nagy része talán még most is
énekes-olimpiának tekinti A Dalt. Nem tart ettől?
A Dal rendkívül összetett megmérettetés. Elsősorban
persze szerzői verseny, de a legzseniálisabb szerzemény sem ér semmit
karizmatikus, tehetséges előadó nélkül. Az igazán átütő produkció akkor
születik, amikor a tartalom és a forma is tökéletes. Ilyen dalt keresünk, és -
ha a nézőink is úgy akarják - meg is találjuk majd.
A színpad mögött |
Egy adás után az egyik legismertebb zenei producer
meghatottan azzal lépett oda hozzám: nem tudja szavakba önteni, mi mindent
indított el, mennyi pozitívumot hozott a magyar zenei szakmában A Dal.
Missziónk, hogy ráirányítsuk a figyelmet a tehetséges magyar szerzőkre és
előadókra, ők pedig évről évre egyre színvonalasabb produkciókkal rukkolnak
elő.
Miben bízzon majd egy
kicsiny, rokon nélküli nép kiválasztottja Malmőben?
Kizárólag saját magában, a tehetségében, és abban,
hogy egy ország áll mögötte, ami persze komoly teher, de komoly erő is. Ha
vállalható, minőségi három perccel állunk a százmilliós nézőtábor elé - a
végeredménytől függetlenül - nem lesz okunk szégyenkezésre. És ez a
legfontosabb!
Megismerve a dalokat,
valóban országimázs-formáló hatásuk lehet? Feladata egyáltalán a nemzeti karakter
megjelenítése az eurovíziós vetélkedésnek?
Egyre kevésbé jelennek meg
az Eurovízió színpadán a nemzeti sajátosságok. Hacsak azt nem nevezzük nemzeti
karakternek, hogy hetven pluszos nagymamák kalácsot sütnek egy gigantikus
színpadon és közben értékelhetetlen, gagyi dance alapra énekelnek. Tavaly az
oroszok ilyen produkcióval indultak, s bár mindenki róluk beszélt és meg is
jegyezte őket, de az én ízlésem szerint másról szól a pozitív országkép-építés.
Igazán büszke vagyok az egyedülálló, csak ránk jellemző magyar népzenei
dallamkincsünkre, ám az eurovíziós szabályzat szerint ezek a dallamok is –
hasonlóan bármelyik pop slágerhez – korábban már közzé tétettek, ezért eleve
nem is indulhatnak a versenyen. Ezért nem fordulhat mondjuk az elő, hogy egy
magyar szerző ír egy dalt, amelybe refrénként beépíti az „A csitári hegyek
alatt” néhány sorát. Azzal együtt, hogy a pop
zene nemzetközi műfaj, egyáltalán nem bánnám, ha születnének olyan dalok,
amelyekben tetten érhető valami, csak ránk jellemző sajátosság.
Gyakran előfordul, hogy hosszasan vitatkozunk egy
dalon, vagy épp az előadóján, s néha „ölre megyünk” fontosnak látszó
részletkérdéseken. Aztán a végére, amikor mindannyiunkban összeáll a kép,
kiderül, hogy nagyon hasonlóan gondolkodunk egy-egy produkcióról.
A nézők nagyon másképp
ítélnek, mint a zsűri-székben ülők?
A zene olyan, mint a
politika és a foci: mindenki ért hozzá. Ebből fakadóan a zsűri sohasem tud úgy
dönteni, hogy az mindenkinek tetsszen. Ezzel együtt – a visszajelzések és a
nézők szavazatai alapján – úgy tűnik, sokszor találkozott az ízlésünk a nézők
gusztusával. Ami egyáltalán nem mindegy, hiszen a legvégén, az utolsó szót ők mondják
ki, ők döntik el, ki utazzon Malmőbe. Bízom a helyes értékítéletükben!
Tényleg, milyen zenéket
hallgat a kocsijában munkába menet? Van kedvenc könnyűzenei előadója?
Most éjjel-nappal az eurovíziós dalokat nyüstölöm,
de van az autómban komolyzenétől Ákosig sok minden.
Játszik valamilyen
hangszeren? Esetleg próbálkozott valaha saját szerzemény írásával?
Van otthon gitár, dobfelszerelés és billentyűs
hangszer is, és nem porfogónak tartjuk őket. Gyerekkoromban évekig klasszikus
gitároztam és énekelni tanultam, de pötyögök zongorán is, ha nagyon muszáj –
afféle tábortűzi-dalos színvonalon. Nemrég került hozzánk egy gyönyörű,
századfordulós pianínó, azóta minden este „tüzet rakunk”
a nappaliban… Emlékeim szerint – általános iskolás koromban – megzenésítettem
József Attila Betlehemi királyok című versét, amit elő is adtam gitárkísérettel
az iskolai ünnepségen. Utólag kicsit bánom, hogy nem voltam elég szorgalmas a
zenetanulásban…
Egy kislány és egy kisfiú
édesapja. A gyerekek figyelik A Dal-t? Drukkolnak is a képernyő előtt?
Drukkolnak bizony, de nem a képernyő előtt.
Véletlenül sem hagynák ki, hogy élőben láthassák a produkciókat, ezért ott
ülnek az élő adásokon a közönség soraiban. Mindketten nagyon szeretik a zenét, kisfiamnak, Lórinak pedig különösen jó füle és érzéke van hozzá.
Végezetül, megosztaná
velünk, hogy melyik az a kedves dal, amit magával vinne egy lakatlan szigetre?
Ha lehet, inkább
a gitáromat vinném…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése