Szerző: Lotte
A Petőfi Rádió Kultúrfitnesz című
esti, nagy hallgatottságú műsorát vezeted, s idén a rangos VOLTfólió legjobb
műsorvezető díja is a tied. Milyen érzés, hogy így szeretnek? A siker motivál
vagy felelősségként nehezedik rád?
A Petőfi Rádió VOLTfólió-díjas
műsorvezetőjét, a Kultúrfitnesz házigazdáját kérdeztük a Nagy Mese pályázat apropóján az
élet nagy kérdéseiről. Horváth Gergellyel
beszélgettünk.
Egyszer volt, hol nem volt, volt
egyszer egy történelem szakos bölcsész-hallgató fiú, akiből népszerű rádiós
lett… Miképp vezetett utad a média felé?
A célegyenesben vettem búcsút a
történelem szaktól, az utolsó szigorlatom és a szakdolgozat elmaradt. Később
jöttem rá, hogy az egyetemet nem jól kezdtem el, emlékszem, az első félévben
volt egy zseniális ókortörténész professzorom, aki egy Suetonius szeminárium végén harmadmagammal behívott magához és azt
mondta: „Kollégák, Önök előtt a szakma
nyitva áll, vegyék komolyan!”. Aztán két héttel később, mikor bementem az
ókortörténet szigorlatra, rájöttem, hogy olyan lyukak tátongnak a tudásomban,
mint mondjuk az egész ókori Egyiptom története. Az egyetem alatt aztán végig
azzal az érzéssel küszködtem, hogy a tudásom nem valós, nem áll meg. Eközben a
természetes érdeklődésem, meg a kíváncsiságom vitt folyamatosan tovább, s így
kötöttem ki a rádióban, ahol lehetett kérdezni. Egyszerűen bekopogtam a
Danubius Rádió egyik vezetőjéhez, aztán ottmaradtam két-három évet, mint
szerkesztő-segéd. De a Danubius nem az én világom volt, hamar átkerültem a
Petőfire a Reggeli csúcshoz, s aztán
ott is ragadtam. Progresszív zenei világ volt, szerettem azt a műsort és az
alkotóközösségét. A Petőfi MR2-vé válása pedig ezt a vonalat vitte tovább.
Tényleg, Te magad zenélsz?
Nem, csak élvezem.
Nagy a kínálat, ingadozó a
minőség. Nem tölt el a tengernyi zene a hiábavalóság érzésével, egyáltalán tudod még
élvezni?
Jó kérdés! Az igazság az, hogy a
csend felé törekszem mostanában és próbálok nyitni más műfajok irányába, ami
nagyon nehéz. Ha valaki, mint én is egy bizonyos típusú zenei világban
szocializálódott, nagyon nehezen nyit, mondjuk a magyar népzene felé. Más
műfajokban is válogatós vagyok, ami nem érint meg, azzal nem is tudok mit
kezdeni. A térkitöltő zene meg zavar. Volt olyan életszakaszom, hogy épp a
csend zavart, mára ez alapvetően megváltozott.
És ez nem okoz konfliktust?
De, előfordul. Szeretem a zenét
és szeretem a munkámat, de van, hogy az ember egyszerűen betelik. Év elejére
torkig voltam például bizonyos hangzásokkal, éreztem, hogy így nem lehet
beszélni egy zenei világról, és akkor csavartunk egyet a dolgon. Lett egy
rovatunk, Milkovics Mátyással, a Neo
zenekarból, aki Dr. ZeneHouse
figuráját viszi a műsorban. Vele nagyon modern, elektronikus slágereket szedünk
szét hangjaira, s kiderül, hogy a látszólag erények nélküli, első hallásra
„tuci-tuci” zenéknek is rengeteg olyan momentuma van, ami miatt már tetszeni
tud. Boncoláskor látszik, hogy van benne egy szintetizátor vagy dobgép-típus,
ami nekem nem mond semmit, Matyi pedig felismeri, hogy a nyolcvanas években
mondjuk épp ezt a Depeche Mode használta sokat. Ezzel aztán nekem is segít,
hogy legyen hozzá viszonyulásom. A visszajelzésekből úgy érzem, nem csak nekem
tett jót ez a rovat, másoknak is segített. Ez egy apró kis példája annak, amire
egyébként is törekszem, hogy legyen dialógus minden irányba. Ez az, ami nagyon
hiányzik az életünkből: a párkapcsolatokban, a kultúrák között, a politikában,
de a különböző zenei kasztok között is. Holott, ha kicsit mélyebbre ásunk,
kiderül, hogy igenis vannak közös pontok. Úgy érzem, hogy ha már kultúrával
foglalkozom, ezeket kell keresnem.
A díjazott és a díj |
Nem azért dolgozom, hogy díjakat
kapjak, de mégiscsak valaminek a jele, és nagyon örülök neki, hogy fölkerültem
a térképre, s még inkább annak, hogy az, amit képviselek, fölkerült a térképre.
Pláne, ha az idei jelöltlistát megnézi az ember, különösen megtisztelő az
elismerés. Nagyon jó, nagyon-nagy megerősítés volt, ami fontos.
Kíváncsi embernek mondod magad.
Nap, mint nap kérdezel másokat, ugyanakkor írsz is. Méghozzá regényt.
Még gimnáziumban éreztem úgy,
hogy talán van némi közöm az irodalomhoz, de ezt a jegyeim nem tükrözték.
Emlékszem, negyedik elején Babits
Jónás imája nagyon megérintett, volt egy házi feladat, hogy vessük össze a
bibliai történettel, s az volt az első olyan írásom, amelyben összeállt valami.
Aztán sokat írtam az asztalfióknak, azzal, hogy majd író leszek. Nagyon sok
helyen használtam/használom az írást – többek között a rádióban is -, de nem
lettem író. Mozgott bennem a dolog, és mikor végre elengedtem, akkor jött egy
olyan élethelyzet, hogy lett időm írni. Novellák születtek a metropoliszbeli
férfivá válás nehézségeiről, a magányról, a párkapcsolati kudarcokról, egyáltalán,
a lét értelméről. Ezek a kérdések mozogtak bennem és a körülöttem lévőkben is.
Novellának indult 2005-ben a Szív útjai
is, aztán regény lett belőle. Fontos pontja volt ez az életemnek, mert
kiderült, hogy van olyan dolog, amit be tudok fejezni. Az írás élményét is
ekkor éltem át először. Tényleg van egy pillanat, és viszonylag hamar, mikor
önálló életre kel a történet. Voltak pontok, ahol hiába erőlködtem, a figura
ellenállt az akaratomnak. Hozzáteszem, korántsem életrajzi regény született,
nem magamat akartam kiírni, de olyan világban játszódik, amiben otthonosan éreztem
magam.
Tervezel új kötetet?
Ami a regényírást illeti,
érlelődési időszakban vagyok. Az íráshoz több csend kell, mint amennyi most
megterem körülöttem. És bennem.
Nem véletlenül kezdtem népmesei
fordulattal a beszélgetést. Az MTVA is fiatal írókat inspirál, a Nagy Mese című
pályázatával, ami – a nagy érdeklődésre való tekintettel - meghosszabbított
nyitva tartással, november 7-én záródott. 6 és 17 év
közötti gyerekek és fiatalok mesés történeteit várták a szervezők, Te is a zsűri tagja vagy.
Igen. Örültem a felkérésnek. Több
mint 1700 írás érkezett a felhívásra, ami nagyon nagy dolog! Zsűri-társaimmal együtt már benne is vagyunk
az olvasásban…
Tavaly a Médiaunió társadalmi
célú kampányának témája a mesemondás fontosságára való figyelemfelhívás volt. Neked
is két kisgyermeked van. Milyen nálatok az otthoni mesélés kultúrája?
A mesélésre nagy figyelmet
fordítunk a feleségemmel. Nagyon sok mesekönyvük van a gyerekeknek otthon,
sokat lapozgatják őket, szerintem jó barátságban vannak és lesznek is
mindketten a könyvekkel. Sok megzenésített verset hallgatunk, azokat is nagyon
szeretik. Ami nálunk a feleségem igényessége miatt külön szempont még;
nagyon nem mindegy, milyen a grafika, és a könyv, mint tárgy.
Ha te vagy az otthoni
mese-felelős, inkább kútfőből vagy könyvből mesélsz szívesen?
Ha hétvégenként én mesélhetek, a
nagyfiúnk már a saját, „ovis” meséit kéri. Próbálkoztam sok mindennel, saját
költésekkel, de nem figyelt. Ő azokat a meséket szereti, amelyek a saját világában,
vele a főszerepben, persze közben kicsit mindig lovag úrfivá is válva játszódnak.
Van kedvenc meséd? Ha
mesehősökkel kellene megfestened a személyiséged képét, milyennek mondanád
magad: hétfejű sárkánnyal küzdő bátor legénynek, furfangos góbénak vagy
jótettek helyébe sok jót kapó szívbéli fiúnak?
Mindig az izgalmas meséket
szerettem, a legkisebbik királyfi, meg a szegénylegény fordulatos történeteit.
A saját világom engem nem érdekelt, más, távoli vidékekre vágyódtam. Nagyon
szerettem az indiánregényeket is, May
Károly világát. Ezeket a történeteket szinte kívülről tudtam. Fontos volt.
A mese töltekezés is. Te mivel
töltöd a telepeidet a mindennapokban?
A mindennapi filmnézést már
föladtam, az kifújt. Ellenben viszonylag sokat tudok olvasni, utazás közben például.
Ami még szellemileg kondicionál, az a Szentírás, ez a legfontosabb horgony:
vagy megnyitja, vagy lezárja a napot, esetleg mind a kettő.
Gyakorló rádiósként és gyakorló
reformátusként az élet sűrűjében, fiatalokhoz szólva feladatodnak érzed, hogy a
popkultúra sokszor ellenkező irányba ható közegéből a maradandó értékek
irányába formáld a hallgatók gondolkodását?
Felnőtt megtérő vagyok, az idő
tájt lett zenei adó a Petőfi, hogy ez történt. Ott álltam megtért emberként,
aki napról napra próbál megerősödni a hitében egy olyan közegben, amelynek a
világa olykor épp a hitemmel ellentétes gondolatokat közvetít. És ott volt a
feloldhatatlan ellentét, hogy én közben ezeknek a zenéknek a nagy részét bírom!
És akkor most hogyan tovább? Ez egy máig tartó feladat, hogy forgassam
magamban. A dialógusokra való törekvések is innen eredeztethetők. Minden dal
közlés, de a jobbakból nyílik egy út egy másik világlátáshoz, közérzethez,
szemlélethez, amiből én is tanulhatok. Ezért kell párbeszédben lenni. És fontos,
hogy megtaláljuk a megfelelő közlésmódokat, mert ha az igazságot rosszul
közöljük, akkor emiatt magát az igazságot is elutasíthatják. Én is így éltem. A
forma miatt elveszhet a tartalom. Így aztán próbálom megtalálni a megfelelő
formákat, és keresem a közöset. Érdekes volt felfedeznem, hogy a rock’n’roll
gondolati-érzelmi ősrobbanásában is az a fajta élni akarás van, amely az
Istenkeresésben is: mikor élni akarunk, nem pedig túlélni. Műfajilag a
rock’n’roll részben a gospelből származik, csak épp kihoztuk a zenét a
templomból. A zene nagyon manipulatív tud lenni, ugyanakkor egy fantasztikus
vivőanyag. A popkultúra egy kommunikációs közeg, ha elutasítjuk, mondván, hogy
árad belőle az istentelenség, akkor mi magunk sem fogunk közelebb jutni a
másikhoz. A sláger nem más, mint három perces instant boldogság, ami töredék
valamiből, amire mindannyian vágyunk. Ha szövegileg nem is jó, vagy zeneileg gagyi
is valami, de az az érzés, amit kivált, az a teljesség keresésének egy töredéke.
Hivatkozási alap. Lehet, hogy vissza kéne vinni az elektromos gitárt a
templomba, és akkor sok mindent megértenénk.
Felnőtt megtérőként sok mindent
újra kell értelmezni, és ki kell alakítani az új formanyelvet is.
Igen, szinte mindent. Az azonban
jó oldala a dolognak, hogy az ember már megszűrve, a lényegre koncentrálva
tudja az élete részévé tenni a hitet. Pontosabban fogalmazva; az a cél, hogy
lépésről-lépésre az életünk minden része a hitből nőjön ki, vagy újra fel. Ki
kell alakítani az új szokásokat, az ételért való hálaadástól a közös imáig. Ezek
szép, örömteli feladatok, de nálunk például meg kell küzdeni azért, hogy
szervesüljenek. Aztán az ember rájön, hogy ha a Szentírás alapján gondolkodik a
világról, akkor az egyház, a politika, a hagyományaink és a hazaszeretet
kérdése is megérne egy alapos újragondolást. Ennek a terepe részben a kultúra,
vagyis ezért lenne elképesztően fontos, hogy ezeket az ütközésekkel teli
kérdéseket párbeszédes formában valahogy értelmezési keretbe tegyük.
Minden igyekezetünk ellenére is
felnőttkorba ért a generációnk, a hetvenes évek szülöttei, akik „még emlékeznek
a régire, de még nem tudnak mit kezdeni az újjal”- ahogy korábban te
fogalmaztad. Milyenek a „mai fiatalok”? Hogyan lehet egymás közt hidakat
ácsolni?
Mondjuk csak ki nyugodtan,
öregszünk. Ezért is jöttem el a Petőfi reggeli műsorából márciusban, mert az
már egy más hangot, más lendületet, más világlátást követel. Buda Marcit kívánja és a Talpra, magyar!-t. Ugyanakkor módot ad
arra, hogy a Kultúrfitnesz kicsit
bővebb, kicsit más lehessen este. A fiatalokkal kapcsolatban pedig azt érzem
fontosnak, hogy a megértésre való törekvést nem szabad föladnunk. Ha például a meggyőződés
nélküli mintakövetést nézzük, az a kérdés, hogyan lehet ezzel dacolva érdemi párbeszédet
folytatni? Úgy látom, hogy az Y és Z generációban nagyon sok potenciál rejlik,
például abban, ahogy a tekintélyt másként szemlélik. Ez egy lehetőség az
újrakezdésre, és jó minta lehet nekünk, X-eseknek is! Ugyanakkor az értékekre
is másképp néznek, azok megmaradásáért viszont meg kell küzdeni. De erre is van
zenei példám, mint az élet szinte minden problematikájára. Ez már szakmai
ártalom nálam, hogy addig forgatom magamban a dolgot, míg nem találok rá zenei
megfelelést. Vannak olyan 20-21 éves tagokból álló magyar zenekarok, mint
mondjuk az Ivan & the Parazol, amelyek sikerre vannak ítélve. Mint a
Rolling Stones annak idején! Két hete volt a lemezbemutatójuk nálunk a
Fitneszben, a srácok tündöklő tehetségek! Kigurul belőlük a Beatles, a Rolling
Stones és Led Zeppelin, nyilván szülői hagyatékból. Bennük van. Nem megtanulták,
hanem hozták magukkal. A kérdés csak az, meddig jutnak majd. Feleannyi idősek,
mint én, és nagyon bírom őket. Ugyanakkor egyfajta elágazások, linkek saját
generációjukhoz is. Ezeket a linkeket kell keresni mindenhol. Nekem az internet
is azért volt fontos, mert a működése struktúrájában nagyon hasonlít a
gondolkodásomhoz. Ha olvasok egy szöveget, és ott érdekel valami, ha elágazást találok
felé, követem. Kicsit talán kusza, nem mindig mély, de színes világ mutatkozik
meg. Az integratív látásmód mellett a mélységért mindig külön meg kell küzdeni.
Végezetül, megosztanád velünk egy
mostanában számodra kedves zenédet? (Műfaji korlátozás nincs!)
Vad Fruttik: Embergép.
Helyettünk is üvölt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése