Szerző: Lotte
Ez gondolom sokszor nem egyszerű…
„A 180 perc az adófizetők
pénzéből fenntartott szimpla közszolgáltatás. Olyan, mint hogy a csapból folyik
a tiszta, egészséges, iható víz. Nem több és nem is kevesebb.„
A Kossuth Rádió reggeli
műsorának megálmodójával, felelős szerkesztőjével és műsorvezetőjével, Kiss
Gábor Istvánnal beszélgettünk egy csésze tea mellett, adás után.
Kiss Gábor István |
Milyen volt a mai reggel?
A jó értelemben vett „átlagot”
hozta. Persze, a minőség picit hullámozhat a háromórás műsor közben is.
Milyen érzés hajnalban elindulni
otthonról?
A négyes kelés pocsék. Még
sötétben érek be a rádióba. Aztán összegyűlnek a kollégák, nő az izgalom,
ilyenkor már nem lehet álmosnak lenni. Adás előtt és alatt még éhséget sem
érzek. Nem is lehetne hagyni, hogy elterelje a figyelmünket, hogy aznap a kakaóscsigában
épp mennyi kakaó volt… A műsor úgy épül fel, hogy minden vendégre viszonylag
kevés idő, öt-nyolc perc jut, koncentrálni kell, s ebből kell kihozni a lehető
legtöbbet.
Ez gondolom sokszor nem egyszerű…
A 180 percet mindig annak
tudatában kell összeállítanunk, hogy amikor reggel az emberek rádióznak,
valójában nem rádiót hallgatnak. Kenik a kenyeret, viszik a gyerekeket az
óvodába, keresik a kesztyűjüket. Ezért aztán nem lehet hosszú beszélgetésekben
gondolkodni, hiszen ez nem lenne kompatibilis a hallgatók élethelyzetéhez. Soha
nem az a probléma, hogy nem telik meg könnyen a műsor, hanem inkább az, hogy
mindig több témánk van, amiből ki kell válogatni az aktuális három órára valót.
Nekünk a negatív szelekció a dolgunk. Ráadásul egy-egy kérdéssoron belül is
mazsolázni kell, hogy csak az igazán lényeges dolgok maradjanak, hiszen ebbe a
néhány percbe csak az fér el. Egyszerű, egyenes kérdésekre egyébként lehet
tömören válaszolni.
Ehhez viszont nagyon
felkészültnek kell lenni…
Ez a mércéje annak, hogy valaki
jól csinálja-e vagy sem. Egy rossz kérdéssel el lehet veszíteni akár az egész
beszélgetést. Ez élő műsor, itt nincs újrázás, visszalapozás. Ilyen szempontból
a rádió a legstatikusabb műfaj. Itt csak mi szerkesztünk, a műsornak pedig
végig követhető dinamikájának kell, legyen. Ennek a kulcsa pedig az egyszerűség
és egyértelműség.
Mióta dolgozol itt?
A rádióhoz épp tíz éve kerültem,
a 180 perc, aminek a születésénél is bábáskodtam, 2006 nyár elején indult.
Immár hét éves a műsor. Ez alatt a hét év alatt egyébként keveset változott.
Az egyetlen reggeli
rádióműsor, amiben nincs zene.
Igen. Annak idején nagy vita is
volt erről, s a mai napig megoszlanak a vélemények. Szerintem a zene ennél a
műsornál elkapcsolási faktor, ezért nem szükséges. Sokszor azzal küzdünk, hogy
a közlekedési információk, meg az időjárás is alig fér bele a műsoridőbe. Ha a
hallgató zenét szeretne hallgatni, választhatja a Bartók vagy a Petőfi Rádió
reggeli műsorait, ha viszont tájékozódni szeretne, azt kaphassa meg nálunk,
töményen.
A műsor kialakításánál
felhasználtatok nemzetközi tapasztalatokat is?
A BBC és az amerikai
közszolgálati rádió reggeli műsorát is figyeltük a kezdetekkor, de egyiket sem
másoltuk le. A BBC-nél például erősebben van jelen a műsorvezető személyisége,
az amerikai közszolgálati adó reggeli műsorában pedig van zene. A mi
megoldásunk egyfajta hungarikum. Abból indultunk ki, hogy kizárólag hiteles
információkat adunk akkor is, ha mondjuk az aktuális közlekedési helyzetről van
szó. Kevéssé köztudott, de a Fővinform és az Útinform csak nálunk jelentkezik
be negyedóránként élőben, és adja a legfrissebb információkat. A 180 perc az
adófizetők pénzéből fenntartott szimpla közszolgáltatás. Olyan, mint hogy a
csapból folyik a tiszta, egészséges, iható víz. Nem több és nem is kevesebb.
Milyen a műsor
hallgatottsága?
Kiemelkedő! Nemcsak a közmédián
belül, de európai viszonylatban is igen jónak mondható. A napi gyártású műsorok
közül biztos, hogy nincs párja. Általában fél hét körül jönnek a hallgatók, s minden
esetben hétszámjegyű a hallgatottságunk.
A másik oldalról ez azt
kell, hogy jelentse, hogy a műsornak megvan a presztízse.
Igen, a döntéshozók is tisztában
vannak azzal, hogy hozzánk érdemes jönni, mert sokan hallgatnak bennünket. A
politikusok is pontosan tudják, hogy sokkal több embert érnek el egy itteni
bejelentéssel, mint egy sajtótájékoztató tartásával. A mi hallgatóink között
tényleg mindenféle ember jelen van, nem rétegműsor.
Van titka a 180 percnek?
Szerintem igen. Egyrészt az, hogy
nem csalódik bennünk a hallgató. Ennek pedig az az egyik alapvető oka, hogy nem
dolgozunk félinformációkból. Nálunk nincs meg nem erősített hír. Nem
foglalkozunk törvényjavasalt-tervezetekkel vagy egy hírportálon megjelent
értesüléssel. Ma már mindenki újságíró, bárki bármit leírhat. Nekünk ehhez
képest kell pozicionálni magunkat. Az általunk feldolgozott témákról nem
derülhet ki néhány nap alatt, hogy az mégsem volt igaz. A másik fontos dolog,
hogy próbálunk mindenkinél frissebbek lenni. Ez a műsor tényleg élőben készül:
hajnali ötre jön a stáb, s ilyenkor még mindig alakul a műsor. Amit a napilapok
reggel írnak, mi már azt is „kidobjuk az ablakon”, mert azoknál is
aktuálisabbak igyekszünk lenni. A harmadik tényező, hogy amikor feldolgozunk
egy ügyet, mindig a döntéshez akarunk közelebb kerülni, s magukhoz a
döntéshozókhoz igyekszünk eljutni a kérdéseinkkel, legyen szó politikáról vagy
bármi másról.
Hitelesség meg frissesség
meg döntésekhez való közelség egyenlő hallgatottság? Ilyen
egyszerű lenne a képlet?
Nem egészen, mert ez önmagában
még csak egy szósivatagot eredményezne, amibe bele lehetne fulladni. Nem
nélkülözhető a kreativitás folyamatos jelenléte sem. Mindig kell valami plusz
is: valami szín, hangulat vagy „figura”. Például nemrég foglalkoztunk egy
erdélyi kilencven lelkes kistelepüléssel, Zalánpatakkal, ahol Károly herceg
birtoka is fekszik. A falu biogazdálkodásra áll át, mert rájöttek, hogy saját
termékeik Európa-szerte jó reklámot kaphatnak Károly herceg jóvoltából. A
polgármesterrel beszélgettünk élőben, s a témára rengeteg hallgatói reflexió
érkezett, köztük több magyar polgármester is jelentkezett, akik felajánlották
segítségüket, tapasztalataik megosztását. Minden adásba kell valami ötlet,
valami meglepő, amit mi veszünk észre először. Ez adja meg a sava-borsát.
Hányan pásztázzák a
történéseket?
Vasárnaptól péntekig nincs olyan
óra, ami ne lenne lefedve egy szerkesztővel vagy műsorvezetővel. Egy szerkesztő
egyébként 24 órát visz, s az alatt folyamatosan benne van a hírfolyamban.
A témák aránya hogy alakul?
Nincs két egyforma műsor, hiszen
nincs két egyforma nap sem, ügyeket dolgozunk föl. A szerkesztő és a
műsorvezető azonos habitussal közelít a témához. Ez pedig nagyon egyszerűen
leírható: kíváncsiak rá.
Szerkesztés vagy műsorvezetés?
Más. Jó, hogy mindkettő van, nem
is tudnék választani, annyira más a kettő.
Péntekenként Rád esnek a
miniszterelnöki beszélgetések.
A miniszterelnöki interjúknak
hagyománya van a Kossuth Rádióban, a felkérés is állandó. Véletlenül jött ki
úgy a lépés, hogy ezeket a beszélgetéseket én csinálom.
Nem nagy teher ez?
Én élvezem ezeket az interjúkat.
Tizenhét hónapja a hivatalban lévő miniszterelnök minden alkalommal bejön
reggel a műsorba, élőben válaszol a kérdésekre. Ez ritka dolog, korábban inkább
felvételről mentek a miniszterelnöki beszélgetések, megvágott anyagok voltak.
Ez egy kivételes riporteri helyzet. Többet is dolgozom vele, mint bármely másik
interjúval, hosszasabban készülök fel. A téma pedig rengeteg. Itt arra kell,
figyeljek, hogy a beszélgetés a kormány stratégiájáról adjon képet. A
miniszterelnök is olyan habitusú ember, aki nem napi ügyekre szeret válaszolni,
hanem a stratégiáról szeret beszélgetni, de egy ilyen kétheti sorozatnak nem is
feltétlen hírértékben kell erősnek lennie, hanem a fő irányokat kell
bemutatnia.
Milyen a kapcsolatod Orbán
Viktor miniszterelnökkel?
Nincs különösebb nexusunk. Két
perccel korábban esik be a stúdióba, s a vége után rohan is tovább. Ráadásul a
beszélgetés után nálunk is jönnek a közlekedési információk. Mindent, amit
kérdezni szeretnék, azt bekapcsolt mikrofon mellet, a hallgatók előtt kérdezem.
Ebben a feszes ritmusú
műsorban bizonyára előállnak nem vár helyzetek is…
Nagyon kevés az improvizáció.
Ugyan csak reggel véglegesedik a műsor, de ez nem jelenti azt, hogy nem
hajszálpontosan tervezett. Lehetnek váratlan helyzetek, de a műsorvezetőnek ezt
fegyelmezetten kézben kell tudni tartani. Szerencsére kevés olyan helyzet van,
hogy valaki nem tud megszólalni, és mentőövet kell dobni. De mindig figyelni
kell, és fel kell készülni a nem várt szituációkra. Erre megvannak a technikák,
és persze nincs egyedül a műsorvezető sem: ott vannak a kollégák, a stáb.
Hányan dolgoztok egy
műsoron?
Nyolc-tizenkét ember állít össze
egy-egy adást. Ők mindannyian talpraesett, felkészült kollégák, s ennek a
biztonsága ott van minden megszólalás mögött.
Mennyire domináns a
műsorvezető személyisége?
A műsor vivőanyaga az információ.
Ehhez képest a műsorvezető személye másodlagos, különösebb kommentár nem is
megengedett és ez így van jól. Az a jó, ha a műsorvezető személye nem vált ki
különösebb reakciókat a hallgatókból. Ma már mindenütt valóságértelmezést
látunk, nálunk nem ez zajlik, hanem magát a valóságot próbáljuk bemutatni.
Ehhez pedig elegendő kíváncsinak lenni. A véleményalkotás a hallgatók dolga.
Honnan tájékozódsz?
Általában felvételekből. A
háttérműsorokat rögzítem és gyorsítva nézem, áttekerem az ismert részeket. A
forrásokat egyébként megválogatom, mert kizárólag stabil és ellenőrzött
információkkal szeretnék dolgozni, ki kell iktatni a felesleges hírzajt.
Mi történik kilenc óra
után?
Megreggelizek. Otthon néha alszom
egy-két órát, aztán kezdek készülni a másnapi műsorra. Lazításképp pedig
játszom a másfél éves kislányommal. Délután, este pedig jövök vissza a rádióba,
mert a stáb együtt készül a következő reggelre. Összeszokott csapat vagyunk,
fél szavakból is értjük egymást.
Hobbid van?
Nincs. Szerencsém van, mert nincs
is szükségem rá. Nagyon szeretem a munkámat. Gyerekkorom óta ezt, és itt
szerettem volna csinálni. Hatévesen, mikor apukám a focipályára vitt, már ott
is a hangosbemondó munkája érdekelt. Aztán a Pázmányra is azért jelentkeztem
magyar-kommunikáció szakra, hogy egyszer majd a közszolgálati rádióban
dolgozhassak. A szakdolgozatomat a Krónikáról írtam, így kerültem aztán lassan
a hírműsorok közelébe.
A politika szükséges
velejáró vagy szívbéli érdeklődés?
Azon kevesek közé tartozom, akit
valóban érdekel a politika: a folyamatok, a mélységek és a részletek is.
Persze, pontosan tudom azt is, hogy ezeknek csak egy részét lehet élő adásban
megjeleníteni.
A 180 percbe nem fér bele a
zene. De otthon vagy az autóban, ha nyugalmat keresel, mit kapcsolsz be szívesen?
A hangszeres, eredeti, letisztult
zenét kedvelem, műfajtól függetlenül. De sokkal többet olvasok, mint amennyi
zenét hallgatok. Mégpedig kortárs irodalmat. Hoppá, mégis egy hobbi! Egyébként
válogatós vagyok mindenben, amit élvezetből teszek. A könyveknél különösen,
mert rengeteg rosszul megírt szöveget, cikkeket kell olvasnom.
Mi van most az éjjeliszekrényeden?
Lackfi Jánost és Jonathan
Franzent olvasok, de nagyon várom Háy János új regényét.
ő ez a riporter aki orbán katonája?
VálaszTörlés